Поради від логопеда , Цікаві статті , Центр розвитку дитини Snail

Поради від логопеда

 

Мовлення є одним з основних факторів у розвитку дитини. Батьки можуть уникнути ряду труднощів, дотримуючись досить простих рекомендацій:

1. Приділяти постійну увагу власній мові, оскільки висловлювання дорослих є взірцем для правильного, а часто неправильного розвитку лексичної, граматичної сторін дитячої мови.

2. Спілкуйтесь з дитиною короткими простими та зрозумілими для неї реченнями, що стосуються конкретних речей і реальних дій.

3. Не ігноруйте запитань дитини, хваліть дітей та стимулюйте їхні запитання, не втручайтесь у дитячі розповіді, спочатку вислухайте дитину, а потім виправляйте помилку.

4. У двомовних сім’ях завжди зважайте на мову навчання вашої дитини, та якою мовою розмовляє малюк. Виправляйте помилки двомовності.

5. Підбирайте ігри, які потребуватимуть мовного пояснення.

6. Збагачуйте словник дитини казками , оповіданнями, віршами

7. Систематично проводьте ігри у слова «Хто більше знає слів?», «Назви який...», «Скажи, як...», «Що означає слово?», «Скажи, коли ...», «Скажи, звідки…», «А якби...», «Придумай слово».

8. Вірші, чистомовки, скоромовки стануть надійним помічником у вихованні правильного і виразного мовлення вашої дитини.

9. Наповнити повсякденне життя дітей грамотним мовним спілкуванням:

·        за допомогою називання навколишніх предметів і явищ розвивати предметний словник (наприклад, це м'яч, це шапка тощо);

·        у власному мовленні чітко проговорювати закінчення слів, дати дитині можливість почути зміну звучання слів у різних контекстах, правильно вживати граматичні форми тощо (наприклад: Це книга, немає книги; шукаю книгу; думаю про книгу; малюю книгу. Коля малював, а Даша малювала тощо);

·        звертати увагу дітей на змістотворні елементи мовної системи - дієслова, на прикладах з повсякденного життя, вчити дітей диференціювати їх за змістом (наприклад, відповідно: встав, ліг, зашив дірку, пришив ґудзик, вишив квітку і т.д.);

·        вчити дітей правильно вживати просторові прийменники (наприклад, поклади олівець на стіл, візьми олівець зі столу, поклади олівець під стіл, заховай олівець за спину щодо);

·        удосконалювати граматичний лад мови, використовуючи мовні ігри (наприклад, гра «У мене синя куля, а що у те6е ...», жовте яблуко, червона машина, 4 червоних яблука, 6 червоних яблук, 6 легкових машин, 6 повітряних куль).

Пропонуємо вправи на розвиток мовного дихання 

   «Дмухання на папірці». Тоненький папір нарізати дрібненькими клаптиками і запропонувати дитині дмухати на них.

    «Перекочування вати».Перекочувати силою видихуваного повітря ватні кульки по поверхні стола.

     «Гасіння свічки».Гасити свічку на відстані.

     «Надування бульбашок». Дитина дмухає з такою силою, щоб на поверхні води утворилися бульбашки

     «Дмухання на кораблики». Дмухання на паперові кораблики, що плавають у мисці або у ванні з водою.

     «Дми на метелика». Дорослий виготовляє паперового метелика , прив’язує його до палиці, тримає у дитини над головою і пропонує дмухати на нього.

     «На гойдалці». На горизонтальній нитці  прикріплюють різнокольорові паперові фігурки ляльок. Дитина силою видихуваного повітря розгойдує їх.

Артикуляційна гімнастика

-Лопаточка”. Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не тремтів. Утримувати 10-15 с.
- „Неслухняний язичок”. Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти “пя-пя-пя”, неначе похлопувати свій “неслухняний язичок” верхньою губою.
- „Чашечка”. Рот широко відкрити. Широкий язик підняти угору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати в такому положенні 10-15 с.
- „Голочка”. Рот відкрити. Язик висунути далеко вперед, напружити його та зробити вузьким. Утримувати в такому положенні 15 с.
-- „Трубочка”. Висунути широкий язик. Бокові краї язика завернути угору. Подмухати в отриману трубочку. Виконувати в повільному темпі 10-15 разів.
- „Конячка”. Присмоктати язик до піднебіння, клацнути язиком. Клацати повільно, сильно. Розтягувати під’язикову зв’язку. Виконати 10-15 разів.
- „Грибок”. Відкрити рот. Присмоктати язик до піднебіння. Не відриваючи язик від піднебіння сильно відтягнути вниз нижню щелепу. Зробити 10-15 разів. На відміну від вправи „Конячка” язик не повинен відриватися від піднебіння.
- „Смачне варення”. Висунути широкий язик, облизати верхню губу та заховати язик у глиб рота. Повторити 10-15 разів.
- „Маляр”. Висунути язик, рот трохи відкрити. Облизувати спочатку верхню, а потім нижню губу по колу. Виконати 10-15 разів, змінюючи напрям.

Іри спрямовані на розвиток мовлення:

Гра «Скажи який?»

* Олівець — новий, великий, гарний,  кольоровий, тонкий, міцний...

* Листок — осінній, жовтий, великий, маленький, опалий...

* Квітка — запашна, весняна, лісова, яскрава, маленька...

* Річка — швидка, прозора, глибока, чиста, широка...

* Мама — добра, ніжна, мила, лагідна, працьовита...

Гра «Оповідки-нісенітниці»

1.     Влітку яскраво світить сонце, тому діти вийшли на прогулянку. Вони зробили зі снігу гірку й почали кататися на санчатах. Потім зліпили з піску снігову бабу. Ось як весело було дітям!

2.     Прийшла осінь, бо почали опадати зелені листочки. Діти пішли на екскурсію до озера. Там вони побачили багато цікавого. На березі озера сиділи два окуні та рак. Коли діти підійшли ближче, то рак і окуні впали прямо у воду. Біля озера росло багато берізок, а на їхніх гілочках заховалися серед зелених листочків гриби. Діти підстрибнули і зірвали кілька грибів. Ось скільки цікавого вони побачили на екскурсії!

Фантастичні гіпотези

Технологія подібних гіпотез досить проста. Вона має форму запитання: «Що було б, якби?»

* Що було б, якби зникли всі дорослі?

* Що було б, якби раптом зникло сонце?

* Що було б, якби до нас прийшов крокодил?

* Що було б, якби не було дерев і квітів?

* Що було б, якби не стало річок?

Залишити коментар